Agenda 5:e november - Business Track

08:45: Registreringen öppnar

Registreringen öppnar kl. 08.45. 

Session Image

09:30: Välkommen till Ascend 2019!

Mårten Bokedal, Sr. Marketing Manager Nordics, på Episerver hälsar alla välkomna.

Session Image

09:35: Opening Keynote av Episerver

Talare: Jessica Dannemann, CMO, Episerver. 

Session Image

10:05: Keynote kundcase: Lyko - Kunden, nyckeln till framgångsrik omnikanal - Familjeföretaget som passerat en miljard i omsättning

Talare: Rickard Lyko, CEO, Lyko. 

Session Image

10:35: Keynote-talare: Märtha Rehnberg

Märtha Rehnberg är besatt av framtiden - om drömmar vi har om framtiden, visioner vi skriver om framtiden och tekniker vi utvecklar för att komma dit. För henne handlar det inte om kristallkulan, eller om att förutspå framtiden. Det handlar närmre om att se hur förväntningar om framtiden, har effekt i nutiden. Hur de mobiliserar talang, kapital - och även hopp om att kunna lösa nutidens största utmaningar. I hennes föredrag inspirerar Märtha oss till att luta oss in i framtiden med en dos teknologisk intuition, nyfikenhet och mod. 

Märtha Rehnberg är utbildad politisk ekonom, expert på 3D-teknik och tech-futurist. Utvald av både Europeiska kommissionen och danska regeringen för att växla upp hållbarhetsarbetet. Dessutom utsedd till "Leader of Tomorrow" tre år i rad. Märtha Rehnberg är en mycket efterfrågad internationell föreläsare som lär oss om morgondagens teknik och "Disruptive Innovation".

Talare: Märtha Rehnberg, Partner of DareDisrupt, a published 3D printing expert, and Co-founder of BLOC (Blockchain Labs for Open Collaboration).

11:05: Förmiddagsfika

Passa på att nätverka med branschkollegor i utställningsområdet.

11:35: Rädda Barnen - När projektet är avslutat och lanseringen klar. Vad händer då?

Joakim Trolle från Valtech delar med sig hur de ökat Rädda Barnens organiska trafik och hur det ger både fokus och resultat.

Talare: Joakim Trolle, SEO specialist, Valtech.

Session Image

12:05: Episerver: Kundresan från A till Ö

Det har länge pratats om kundupplevelse och kundresor tvärs över kanaler. Men hur hänger dessa ihop, och hur kan Episerver stötta längs vägen? I denna dragning har vi tagit hjälp av Ramundberget, där vi genom ett verkligt case kommer exemplifiera hur du analyserar kundresor, sätter strategi och maximerar värdet och användandet av Episervers olika produkter.

Talare: Mårten Bokedal, Sr. Marketing Manager Nordics, Marcus Hoffmann, Manager Solution Architecture & Lena Tusås, Försäljnings- och Marknadschef, Ramundbergets Alpina Drift AB

12:55: Lunch & Mingel

Lunch serveras i utställningsområdet. Passa på att mingla med branschkollegor, träffa våra sponsorer & hör det senaste från Episerver i vår monter. 

Business Breakout - A3+A4
Business Breakout - A2
Redaktörsspår - Hands-on - Rum 27 - Vån. 2

13:55: Lönsam e-handel? En fördjupning inom “last mile”

Den ”sista milen” har länge varit en tröskel för e-handelns tillväxt och lönsamhet. Konsumenternas höga krav på snabbhet, tillgänglighet och pris har bidragit skräddarsydda logistik och IT-system med ofta minimal flexibilitet och dåligt insyn. En hantering som står i stark kontrast till dagens efterfrågan, där kunder förväntar sig att kunna söka och välja fritt bland varor, bestämma hur och när de ska levereras samtidigt som de ständigt hålls uppdaterade om leveransstatus. När det ökade behovet av precision, förutsägbarhet och flexibilitet driver ineffektivitet och ökade kostnader, vad krävs då för att bedriva en lönsam e-handel?

3 key takeaways du kommer få med dig från denna session: 

  • Att effektivt kunna styra leveranserbjudandet mot slutkonsument är en kärnkompetens för dagens e-handelsaktörer – oavsett bransch.
  • Att själv få välja hur, var och när ens varor ska levereras är helt avgörande för dagens kunder när de handlar på nätet.
  • Många e-handlare saknar idag förmåga att hantera kapacitetstoppar där risken är stor att man lovar kunden mer än vad som kan levereras.

Vem riktar sig sessionen mot? 

  • Business Leaders.

Talare: Christian Haeger, Vice President Retail Stockholm, CGI/Acando.

13:55: Så skapar du affärsnytta i digital förändring - Vad som utmärker digitala ledare

3 key takeaways du kommer få med dig från denna session: 

  • Hur du navigerar i den digitala förvirringen
  • Hur du går från vision till verklighet
  • Vad digitala ledare gör

Vem riktar sig sessionen mot? 

  • Business Leaders

Talare: Sakari Lomakka, Senior Business Consultant & Linnéa Källgård, Design Thinking, User Experience Consultant, Customer Experience Management, Tieto. 

13:55: Hur du kan skapa engagerande upplevelser med hjälp av block

I denna hands-on session kommer du att få lära dig hur du kan A/B testa hela upplevelser med hjälp av blocks genom en livedemo på scen.

Talare: David Buö, Solution Architect, Episerver. 

14:30: Hur Ericsson arbetar med sin digitala marknadsföring för en gemensam användarupplevelse – med syfte att leva upp till sitt varumärkeslöfte och att stödja traditionella säljkanaler av 5G-system till telekomoperatörer i 180 länder

3 key takeaways du kommer få med dig från denna session: 

  • Att hantera 180 marknader med en webbplats
  • Att skapa en gemensam användarupplevelse i alla ytor – webbplatser, intranät, CRM och traditionella säljmöten
  • Hur man bygger upp sin verktygslåda steg för steg - innehåll, teknik, databas, integrationer och mätning

Vem riktar sig sessionen mot? 

  • Business Leaders.

Talare: Johan Kristiansson, Head of Digital Marketing Development  Group Function Marketing & Corporate Relations, Ericsson. 

14:30: Kundcase: Sandvik Materials Technology – framtidens B2B e-handel för stålindustrin med design och användaren i fokus

Hur skapar du ett nytt beteende hos dina användare i en bransch där e-handel är en relativt ny kanal? Sandvik Material Technology (SMT) ligger i framkant i sin bransch genom lanseringen av en Episerver Commerce-lösning som erbjuder kunden en fullskalig e-handelslösning från förfrågan till orderbekräftelse. Ta del av deras spännande resa och erfarenheter från arbetet med att ge sina kunder möjligheten till en smidigare beställningsprocess och kraftigt minskad administration - som fått en flygande start!

Talare: Jesper Viktor, e-handelstrateg och Manager Digital Experience West, NetRelations/EVRY

14:30: 10 saker du kanske inte visste om Episerver - så maximerar du din lösning!

Delta i denna praktiska session för att få reda på de tio saker du och våra kunder borde veta om Episerver.

Talare: David Buö, Solution Architect, Episerver. 

15:05: Digg.se – Byggandet av framtidens offentliga kanal

När man startar en myndighet som ska stötta och accelerera en haltande digitalisering av offentlig sektor kommer mycket ljus att riktas på hur man själv är riggade i plattformar, tjänster och kanaler. Resan för Digg.se startade i medborgarnas behov och viktiga principer från One Team Gov. Resultatet blev en öppen, molnbaserad och tillgänglig webb baserat på Episerver Headless!

Talare: Mats Björk, Digital strateg, Esatto

15:05: SEO: Hur du undviker en katastrof vid migrering av ny webbplats - Bevara din synlighet hos Google

Gissningsvis svarar sökmotorer för 20% - 40% av trafiken till er nuvarande webbplats. Tänk dig att den trafiken går förlorad vid lansering av ny lösning; hur stor skada innebär det för er verksamhet?

Sökmotorsoptimering (SEO) är tyvärr ofta ett förbisett område när ny webbplats utvecklas och lanseras. Förväntningarna är höga och givetvis ska ny lösning vara bättre än den förra; vara mer användarvänlig, mer inspirerande och generera mer intäkt. Men om du inte längre syn i sökmotorernas resultatlista på grund av att SEO inte varit prioriterat kan lanseringen bli en katastrof. Sessionen ger dig konkreta tips på hur du lyckas med en bra migrering och ökar chanserna för ännu bättre synlighet i organisk sök.

3 key takeaways du kommer få med dig från denna session:

  • Konkret, vad innebär en migrering till ny webbplats ur ett sökmotorsperspektiv
  • Hur du planerar för att undvika en katastrof
  • Nyckelpunkter för en lyckad migrering

Vem riktar sig sessionen mot?
Beställare och projektledare på kundsidan som står inför eller just nu arbetar med utveckling av ny webbplats.

Talare: Johan Björtin, Data Insight Competens Leader, Star Republic. 

15:05: Från masskommunikation till individuella dialoger - Personalisering för e-handel 2.0

Vet du vad det innebär att ta personalisering för e-handel till nästa nivå?

Gustav förklarar hur du kan utnyttja kraften i maskininlärning och smart personalisering ur ett kundperspektiv.

Vi kommer att ge dig exempel på hur modern personalisering egentligen ska levereras, Personalisering 2.0.

Talare: Gustav Cajander, Solution Architect, Episerver. 

15:35: Eftermiddagsfika

Passa på att nätverka med branschkollegor i utställningsområdet.

Session Image

16:05: Keynote kundcase: Sverige ska bli bäst på e-hälsa 2025 - Så bidrar vi

INERA är en viktig aktör i arbetet kring regeringens vision om att Sverige ska bli bäst på att använda e-hälsa år 2025.

Knowit bjuder in Andreas Melin från Inera som berättar om varför man skapat en informationsplattform för hälso- och vårdinformation, hur den bidrar till vision e-hälsa 2025 och vad det innebär för dig.

TalareAndreas Melin, Inera.  

16:35: Kort paus - Därefter är det dags för vår avslutande keynote!

Vi tar en kort paus för att samla upp samtliga deltagare för att få lyssna till vår avslutande keynote-talare för dagen, Pär Johansson, Grundare och ledare av Glada Hudik teatern. 

Session Image

16:45: Keynote-talare: Pär Johansson

Pär är initiativtagare till och ledare för Glada Hudik-teatern. En teater där utvecklingsstörda och normalstörda agerar tillsammans på scenen. Förutom utsålda Sverige-turnéer med "Elvis" och "Trollkarlen från Oz" innehåller Glada Hudik-teaterns resa bland annat framträdanden i New York, långfilmen "Hur många lingon finns det i världen?" och den folkkära reklamfilmskaraktären ICA-Jerry.

Talare: Pär Johansson, Grundare och ledare av Glada Hudik teatern. 

17:30: Moderator sammanfattar dagen

Mårten Bokedal, vår moderator, sammanfattar dagen och berättar vad som kommer härnäst för kvällen. 

17:35: Mingel & middag i utställningsområdet

Efter dagens slut är det dags för mingel i utställningsområdet. Därefter är det dags för middag och Episerver Web Awards!

Session Image

19:15: Episerver Web Awards 2019!

Äntligen är det dags att kora vinnarna i årets Episerver Web Awards 2019! Vi ser fram emot att kunna presentera vinnare i våra kategorier: 

  • Bästa leadsgenerering och kundvård
  • Bästa köpupplevelse
  • Bästa användargränssnitt och navigering
  • Mest hjälpsamma och engagerande intranät
  • Mest innovativa och digitala lösning
  • Publikens pris

19:35: Efterfest - med överraskningsgäst!

Festen fortsätter på Bar 5 på Waterfront där vi kommer att ha en hemlig överraskningsgäst som dyker upp under kvällen. Temat för efterfesten är 90-tal, detta vill du inte missa!